By

My photo
Muslim. Daughter. Malaysian. Doctor-to be.

Monday, January 21, 2013

palpitation

Assalamualaikum

This week had caused me lots of palpitation. Starting from 

1. Monday - randomly picked PBL ( problem based learning) presentation 
2. Tuesday - followed by randomly picked SDL ( Self-directed learning) presentation 
3. Wednesday - Pharmacology class test 
4. Friday - Microbiology class test
5. Saturday - Pathology class test

in between, I had my first autopsy experience. I received a msg from my friend stating that one autopsy was going to be started within few minutes. and at that moment, I was having my dinner, was breaking my fast to be exact. It was nasi lemak, home made. and of course, I was very full (coz it was so delicious! ). so full that I might vomit if i smell anything awful. 

but alhamdulillah, I managed to control myself. The dead body wasn't to smelly. 
and the two forensic doctors are great. they know what to do. they are so skillfull. they did not communicate verbally all the time. gestures and hand movement explained everything. the worked so fast, so skillfully. and we were so impressed !
that day i was sitting next to Amirah Hanun and this was what she said ;

" tengok la manusia. kalau tak ada roh yang Allah bagi, tak ada nilai pun"

yes. exactly. 

bila Allah tarik roh, manusia jadi tak ada nilai. tak boleh buat apa-apa. hanya pejam. statik. 

manusia. kalau mati, hanya akan bernilai jika pernah tinggalkan kebaikan, yang mampu menjadi aset pahala yang berterusan untuk bekalan akhirat. 

so I reflect myself,
apakah bila aku mati nanti, aku akan jadi manusia yang tidak bernilai?
Allahurabbi..

selain test, presentation yang buat kami berdebar, minggu ini tak habis macam biasa. 

awal minggu kami dikejutkan dengan seorang sahabat kami yang terpaksa dimasukkan ke dalam ward kerana batuk berdarah. banyak test dah dilakukan. most of them negative. and there will be few more tests to be done. even doctor pun masih tak dapat kenal pasti apa masalahnya. kalau tahu penyakit, doctor boleh bagi ubat. tapi untuk kes ini, kami masih berteka teki. risau. kawan mana yang tidak risau. tapi kita percaya pada Allah. semoga Allah beri kesembuhan kepadanya. sama-sama kita doakan ye?

dan semalam ( sabtu ),
selepas tamat program Fiqh Musafir di masjid, yang hadir cepat-cepat balik sebab malam makin larut. ditambah lagi pada malam itu, malam saturday night. saturday night di manipal, agak merisaukan. ramai manusia keluar, minum arak. mabuk. arak tu kan ketua segala kejahatan? bila dah mabuk, mereka mula bergaduh. baling-baling botol. jalan ramai-ramai atas jalan. 

ditakdirkan Allah, salah seorang sahabat kami, ditimpa musibah. langgar lari. sebuah kereta melanggar dan melarikan diri.

sekarang beliau di ward. ada kecederaan, patah tulang jari kakinya. right 5th metatarsal. alhamdulillah, operation sudah dilakukan. insyaAllah, moga Allah sembuhkan beliau.  



banyak ujian minggu ini. bagi sahabat yang ditimpa musibah, ujian itu Allah sudah takdirkan buat mereka. kerana meraka mampu. dan ujian juga kepada kami, sahabat di sekeliling. mungkin Allah sedang uji ukhuwah kami satu batch. seorang yang sakit, kami juga rasa yang sama. seorang masih lagi di ward, sahabatnya pula yang menyusul, dalam keadaan yang berbeza. hati mana yang tidak risau. kerana beberapa bulan lepas juga ada sahabat yang cedera dilanggar. kesakitannya masih lagi terbayang di fikiran. tapi alhamdulilah, semuanya selamat. bila mana terjadi lagi benda yang sama, gambaran dulu berputar kembali. tapi insyaAllah, Allah akan lindungi kami semua. Allah akan sembuhkan sahabat-sahabat kami.



sebelum keluar rumah nanti, sama-samalah kita baca ayat kursi. moga-moga dilindungi Allah. biasanya kita akan sentiasa berhati hati, tidak kiralah masa bawak motor ke, jalan ke. tapi mungkin salah orang lain yang boleh menyebabkan kita terjerumus sama. 


to wrap up the week ;


"Wahai anakku, engkau sabar sekejap dengan derita dunia, lebih ringan bagimu daripada engkau ingin bersabar dengan azad Allah di akhirat. Engkau taat sekejap di dunia ini, nescaya kamu akan mendapat rahmat Allah yang berpanjangan di akhirat. 



Senyumlah kepada dunia, kerana ia gagal menipumu"



Tuan Ibrahim Tuan Mat

p/s
mohon doa ye. semoga sahabat kami kuat. semoga kami juga kuat.
semoga Allah sembuhkan sahabat kami, insyaAllah.




2 comments:

Anonymous said...

semoga kawan-kawan cepat sembuh. jaga diri Yah.

MadhiahMohdGhazali said...

alhamdulillah che nor. dua2 discharge doh :)

Followers