By

My photo
Muslim. Daughter. Malaysian. Doctor-to be.

Tuesday, November 9, 2010

recent thought.

assalamualaikum.

mode : final exam

Seminggu dua ni banyak sangat berita, mostly about death. dalam newapaper everyday ada. Tapi for this past few weeks, mostly pasal org yang terdekat, sama ada keluarga kepada kawan atau kawan kepada kawan. Even dalam usia yang masih muda, belasan tahun, dah sampai masa dipanggil Pencipta. 

Orang yang sama umur dengan kita pun dah ada yang meninggal, kita pulak bila? 
kematian buat saya terfikir banyak perkara,

dah cukup ke amal nak bawak naik kat neraca timbang nanti?
dah berapa banyak aurat yang terbukak or sengaja bukak?
sempurna ke amalan amalan wajib tu?
hutang hutang orang dah bayar?
benda benda lagha tu bila nak kurangkan, nak tinggal terus?
cukup ke semua pahala nak bawak masuk syurga, nak jalan laju laju kat titian sirat nanti?

dan yang saya rasa paling takut,
kalau nanti saya yang jadi penyebab mak, ayah, abang-abang and adik saya masuk neraka sebab kejahilan saya, sebab saya tak tutup aurat, sebab saya tak jaga ape yang seorang perempuan Islam kena jaga..
nauzubillah..

sekadar renungan buat diri sendiri dan sahabat, esp yang bergelar muslim,
nak ke kita heret mak ayah masuk neraka sebab kita tak jaga, tak buat ape yang Allah suruh? 
mesti tak nak kan? so jom kita elakkan ape yang mesti dielakkan, kalau tak drastik takpe, slow2, lama-lama biasa la kan? :)

sesungguhnya azab Allah tu sangatlah pedih~

wassalam





1 comment:

Ihsan Khairir said...

terima kasih...

sama-sama saling mengingatkan...

Followers