By

My photo
Muslim. Daughter. Malaysian. Doctor-to be.

Monday, November 28, 2011

3:134

assalamualaikum :)

hari jumaat yang lepas, ada dua orang seniors share beberapa ayat dari surah Al-Imran

Sahih International
And hasten to forgiveness from your Lord and a garden as wide as the heavens and earth, prepared for the righteous (3:133)
Malay
Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa; (3:133)

Sahih International
Who spend [in the cause of Allah ] during ease and hardship and who restrain anger and who pardon the people - and Allah loves the doers of good; (3 : 134)
Malay
Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik;(3 : 134)

Sahih International
And those who, when they commit an immorality or wrong themselves [by transgression], remember Allah and seek forgiveness for their sins - and who can forgive sins except Allah ? - and [who] do not persist in what they have done while they know. (3:135)
Malay
Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka - dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah -, dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya). (3:135)

Sahih International
Those - their reward is forgiveness from their Lord and gardens beneath which rivers flow [in Paradise], wherein they will abide eternally; and excellent is the reward of the [righteous] workers.(3:136)
Malay
Orang-orang yang demikian sifatnya, balasannya ialah keampunan dari Tuhan mereka, dan Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya; dan yang demikian itulah sebaik-baik balasan (bagi) orang-orang yang beramal(3:136)


see the highlighted part. senior tu bagi contoh ;

"kalaulah masa main basketball orang tolak-tolak, mesti marah kan ? rasa geram je. "

slapped. dush.

lepas dah dapat teori ayat tu, today terus Allah bagi practical. 
How u apply the ayah when you're in that situation. 
amarah ? boleh ditahan ke ?

so tonight, I have basketball interbatch match. It was a tense game for us. yelah. semua orang nak memang kan ? eventho interbatch je, bukan international pun. boleh dikatakan saya diuji. diuji dengan teori teori yang dah saya belajar dua hari lepas. tentang amarah. dah tercapai atau tak matlamat nak menahannya, dan memaafkan orang. 

biasalah dalam game apa apa pun, akan ada yang tensed up. semua penat. semua boleh terkeluar. and bila kita dihamburkan dengan words yang kita tak pernah dengar orang cakap kat kita macam tu, mestilah terdiam secara automatik. masa tu saya diuji. boleh ke tak saya apply ayat tu. dan secara jujur, malu memanglah malu. tapi dalam hati Allah yang tahu. masa tu, memang saya teringat sangat kat ayat tu. Al-Imran, Al-Imran. saya sebut banyak kali dalam hati.  saya nak jadi orang yang Allah sebut tu. masa ni lah saya nak practice. tahan marah. tahan rasa sedih tu. tahan semua. kalau ikut akak tu, tahan marah tu sampai orang pun tak tahu kita marah. saya tak tahu orang tahu tak saya marah masa tu. mana nak tengok muka sendiri. tapi muka merah lah sebab dah penat lari sana sini. (itu normal bagi saya kalau main apa apa even cuaca tak panas). 

sabar.

thats the only word yang dapat cakap. sabar madhiah sabar. sabar. sabar. alhamdulillah. saya tak melenting. cuma terguris dengan perkataan tu. but then, its a part of game. biasalah kan ? orang main sport ke ape hati kena kebal. then tiba pula fasa memaafkan orang. tahan marah dah sudah. boleh maafkan ke? bila fikir rational, semua orang penat, ape-ape je boleh keluar. lagipun orang tu baik je orangnya. so, no more heart feeling :)

its about how you control urself. bukan bagi syaitan yang control. 

dan saya rasa bertuah, sebab Allah dah uji terus ape yang saya dapat. insyaAllah, kita sama- sama berusaha jadi orang yang Allah sebutkan tu :)

sebenarnya, banyak lagi yang boleh kupas tentang ayat tu, tapi mungkin lain kali. saya hanya boleh bagi clue, ayat tu macam iklan Allah untuk bagi HADIAH LUMAYAn kepada kita. dan orang-orang yang dapat hadiah tu ialah orang yang Allah sebut tu. :)

Salam Maal Hijrah !

new spirit. new hope. new determination. 
May Allah ease.



1 comment:

freesiastar said...

Sabar , itu lah yang terbaik dalam semua urusan

Followers